TALK

科学と芸術の丘2021では、最新の科学に触れるトークを行います。

開催日時、申込方法などは9月中旬にご案内いたします。

オンラインにて配信

メディアアート概論
久納鏡子(アルスエレクトロニカ・アンバサダー)

触発を促すテクノロジーとアート
斎藤直宏(東京国際工科専門職大学 工科学部 デジタルエンタテインメント学科 学科長/教授)
久納鏡子(アルスエレクトロニカ・アンバサダー)

アーティストトーク
The Remixers、Simon Weckert、木原共、AKI INOMATA、松永行子

基調講演
メディアアート概論
Role of Media Art

メディア・アートとはどのようなアート分野でしょうか。
コンピュータをはじめとするテクノロジーやデジタル・メディアを駆使した先端的なアートとして知られていますが、類似の表現はデザイン・製品・サービス・エンターテインメントといった私たちの日常でも多く見られる、私たちの生活に近いところにあるアートの1ジャンルかもしれません。
レクチャーではメディア・アートのオーバービューと、未来のヴィジョンやイノヴェーションにつながるアーティストの思考と実践を紹介します。

What type of art is media art?
It is known as an advanced art form that uses cutting-edge technologies such as computers and digital media, but similar expressions can also be found in our daily lives in design, products, services and entertainment. It may be one genre of art that is close to our lives.
This lecture give an overview of media art and introduce artists’ thoughts and practices that can lead to future visions and innovations.

久納鏡子
Kyoko Kunoh

アルスエレクトロニカ・アンバサダー。アーティスト、キー・リサーチャーとして、Ars Electronica Futurelabの研究プロジェクトに携わる。
これまでインタラクティブアート分野における作品を手がける一方、公共空間、商業スペースやイベント等での空間演出や展示造形、大学や企業との共同技術開発など幅広く活動している。
作品はポンピドゥセンター(フランス)、SIGGRAPH(アメリカ)、文化庁メディア芸術祭など国内外で発表。東京都写真美術館(日本)に所蔵。

Ambassador of Ars Electronica. As an artist and a  key researcher, she involve research projects of Ars Electronica Futurelab.
She has created extensively on art works in the interactive art field, and has been active in a wide range of fields such as directing in the public and commercial space, design of exhibit products, and joint project with companies and universities. Her projects have been featured in many different locations both domestically and internationally including Ars Electronica (Austria), SIGGRAPH (USA), Centre Pompidou (France) and Japan Media Arts Festival (Japan).

トークセッション
触発を促すテクノロジーとアート

斎藤直宏
Naohiro Saito

1985年、株式会社ジャパンコンピュータグラフィックス・ラボ(JCGL)へ入社し、CG制作システムの研究開発・保守運営に従事。株式会社ナムコ(現・株式会社バンダイナムコスタジオ)に移り、CG映像・大型アミューズメント、業務用・家庭用ゲームにおける研究開発やバンクーバースタジオの立ち上げ等を担当。コンピュータエンターテインメントデベロッパーズカンファレンス(CEDEC)運営委員長、一般社団法人コンピュータエンターテインメント協会(CESA)技術委員会人材育成部会 部会長を歴任し、広くクリエイター育成を手がけている。
現在、東京国際工科専門職大学 工科学部 デジタルエンタテインメント学科 学科長/教授

In 1985, he joined Japan Computer Graphics Laboratory (JCGL), where he was engaged in research, development, and maintenance of CG production systems.
1988, He moved to Namco Ltd.(now Bandai Namco Studios Inc.), where he was in charge of research and development in CG imaging, large-scale amusement, and arcade/home video games, as well as the launch of the Vancouver studio. He has been involved in a wide range of creator training, including serving as chairman of the Computer Entertainment Developers Conference (CEDEC) Steering Committee and chairman of the Human Resource Development Subcommittee of the Technology Committee of the Computer Entertainment Supplier’s Association (CESA).
Currently, International Professional University of Technology in Tokyo, Department of Digital Entertainment, Department Chair/Professor

久納鏡子
Kyoko Kunoh

アルスエレクトロニカ・アンバサダー。アーティスト、キー・リサーチャーとして、Ars Electronica Futurelabの研究プロジェクトに携わる。

これまでインタラクティブアート分野における作品を手がける一方、公共空間、商業スペースやイベント等での空間演出や展示造形、大学や企業との共同技術開発など幅広く活動している。
作品はポンピドゥセンター(フランス)、SIGGRAPH(アメリカ)、文化庁メディア芸術祭など国内外で発表。東京都写真美術館(日本)に所蔵。

Ambassador of Ars Electronica. As an artist and a  key researcher, she involve research projects of Ars Electronica Futurelab.
She has created extensively on art works in the interactive art field, and has been active in a wide range of fields such as directing in the public and commercial space, design of exhibit products, and joint project with companies and universities. Her projects have been featured in many different locations both domestically and internationally including Ars Electronica (Austria), SIGGRAPH (USA), Centre Pompidou (France) and Japan Media Arts Festival (Japan).

アーティストトーク
ARTIST TALK

Photo:Fab Lab Barcelona

The Remixers

EUのSISCODEプロジェクトのパイロット版として、バルセロナのファブラボで誕生したグループ。共創(co-creation)とオープンナレッジの価値を体験しながら、サステナビリティ、協同組合主義、共有インフラ、循環型グローカリズムといった価値を大切にする人々でグループを結成。地元の食品廃棄物とバイオファブリケーションを実験するためのスペースを設立しようとしている。さらには、それらをローカルなサービスに結びつけ、地域の循環性を高めながら、オープンで革新的な産業とのコラボレーションによってそれらをスケールアップさせていくことを目指す。Arleny Medina、Clara Davis、Dihue Miguens、Elisenda Jaquemot、Giorgia Filipellini、Joseán Vilar、Lara Campos、Laura Freixas、Nuria Bonet Roca、Secil Asfar、Silvana Catazine、Susana Jurado Gavino、そしてポブレノウとバルセロナの地元エージェントで構成される。

The Remixers collective has emerged as a group incubated in Fab Lab Barcelona within the SISCODE EU project pilot. They experience the value of co-creation and open knowledge and formed a group of like-minded individuals who defend sustainability, cooperativism, shared infrastructures, and circular glocalism. They wish to further collaborate in establishing a space to experiment with local food waste and biofabrication with a goal to connect with local services, activate circularity, and scale up by collaborating with open-minded and visionary industries. The Remixers is formed by Arleny Medina, Clara Davis, Dihue Miguens, Elisenda Jaquemot, Giorgia Filipellini, Joseán Vilar, Lara Campos, Laura Freixas, Nuria Bonet Roca, Secil Asfar, Silvana Catazine, Susana Jurado Gavino and local agents from Poblenou and Barcelona.

Simon Weckert

ジェネレーティブ・デザインからフィジカル・コンピューティングまで、幅広い分野の知識を持つ。デジタルワールドに関心を持ち、コードやエレクトロニクスに関するあらゆるテーマに焦点を当てる。作品はテクノロジーを重視した実験的なものから現在の社会的問題を議論するものまで、さまざま社会の側面を反映する。実用性ではなく、未来を創出するものという視点からテクノロジーの価値を見出し、複雑な問題を身近にする技術的システム、インスタレーション、ハイブリッドなオブジェクトなどを生みだす。

Simon Weckert likes to share knowledge on a wide range of fields from generative design to physical computing. His focus is the digital world – including everything related to code and electronics under the reflection on current social aspects,ranging from technology oriented examinations to the discussion of current social issues.He seeks to assess the value of technology,not in terms of actual utility,but from the perspective of future generations.The outcomes are technological systems,installations and hybrid objects that strive to make complicated issues accessible.

木原共
TOMO KIHARA

アムステルダムと東京を拠点に活動するインタラクションデザイナー/アーティスト。社会とテクノロジーと人間のより良い関係性を模索するメディアの研究と開発を「遊び」の観点から行う。オランダのデルフト工科大学院のインタラクションデザイン科を修了後、アムステルダムに拠点を置く公的な研究機関Waagに参加。その後はモジラ財団や欧州委員会などの国内外の組織と複数のデザインプロジェクトを手がけている。主な展示にレッド・ドットデザインミュージアムでのソーシャルデザイン展(2020)などがある。

Tomo Kihara is an interaction designer and artist based in Amsterdam and Tokyo. He researches and develops interactive media that explores the relationship between society and technology through play. After completing MSc in interaction design from TU Delft(NL), he joined Waag, a public research institution based in Amsterdam. Since then, he has collaborated on several design projects with international organisations such as the Mozilla Foundation and the EU commission. His major exhibitions include the Social Design Exhibition at the Red Dot Design Museum (2020).

AKI INOMATA

アーティスト。1983年生まれ。2008年東京藝術大学大学院美術研究科先端芸術表現専攻修士課程修了。東京都在住。2017年アジアン・カルチュアル・カウンシルのグランティとして渡米。生きものとの関わりから生まれるもの、あるいはその関係性を提示している。
ナント美術館(ナント)、十和田市現代美術館(青森)、北九州市立美術館(福岡)での個展のほか、2018年「タイビエンナーレ」(クラビ)、2019年「第22回ミラノ・トリエンナーレ」トリエンナーレデザイン美術館(ミラノ)、2021年「Broken Nature」MoMA(ニューヨーク)など国内外で展示。2020年「AKI INOMATA: Significant Otherness 生きものと私が出会うとき」(美術出版社)を刊行。

AKI INOMATA was born in 1983 and currently lives and works in Tokyo, Japan. Focusing on how the act of creation is not exclusive to mankind, she develops co-creation with non-human species. Her major artworks include “Why Not Hand Over a ‘Shelter’ to Hermit Crabs?”, in which she created city-like shells for hermit crabs, and “I Wear the Dog’s Hair, and the Dog Wears My Hair”, in which the artist and her dog wear capes made out of each other’s respective hair. Solo exhibitions include: Towada Art Center, Aomori, Japan (2019); Kitakyushu Municipal Museum of Art, Fukuoka, Japan (2019); and Musee de Nantes, France (2018). Major group shows include: Broken Nature at MoMA, NYC(2021); The XXII Triennale di Milano” La Triennale di Milano (2019); and Thailand Biennale 2018″ Krabi, Thailand (2018).

松永行子
Yukiko MATSUNAGA

東京大学生産技術研究所 准教授 / バイオエンジニアリング。医学と工学を融合した血管組織工学研究を行う。平成30年度文部科学大臣表彰若手科学者賞。東京大学生産技術研究所DLX Design Lab、ベツァルエル美術デザインアカデミーとともに Attune「血管の音色」2019を発表。

Associate Professor, Institute of Industrial Science, The University of Tokyo / Bioengineering: Vascular tissue engineering research / The Young Scientists Prize from MEXT, Japan (2018) / Attune (2019) collaboration with DLX Design Lab and Bezalel Academy of Arts and Design, Jerusalem